Vlees noch Vis van Estée Strooker

Dit boek wilde ik al zo lang voor jullie reviewen... Ik ben blij dat ik er eindelijk aan toegekomen ben! Vlees noch Vis is het eerste echte kookboek van Estée Strooker. Zij was de winnares van Masterchef 2010 en is regelmatig te zien op 24Kitchen. Ik heb dit boek van mijn oma gekregen. Mijn oma kijkt namelijk de hele dag door naar deze zender. Ze weet dat ik graag vegetarisch kook en toen ze hoorde dat dit boek uitkwam, moest ik het volgens haar meteen hebben! Benieuwd naar wat ik van het boek vind? Lees dan mee!

Vlees noch Vis is een vrolijk en kleurrijk kookboek. Het is een echte eyecatcher in je boekenkast. Naast alle vrolijke kleuren word je meteen enthousiast door de mooie lichte foto's in het boek. Ja, met het uiterlijk van dit kookboek zit het helemaal goed! Het boek is ingedeeld in thema's. Er staan feestelijke recepten in het boek, maar ook recepten met een vriendelijk prijsje. Bovendien heeft Estée een veganistische sectie toegevoegd. Super leuk zo'n indeling! Meestal is het toch wat traditioneler ingedeeld met voor-, hoofd- en bijgerechten. Dit geeft echter een leuke twist aan het boek.

Elk recept is voorzien van een korte intro. Het zijn leuke tekstjes, waardoor je meteen zin krijgt in al het lekkers. Ik vind de recepten heel verrassend. Vooral de sectie met feestelijke recepten vind ik helemaal geweldig! Hier kun je super veel inspiratie uit halen voor bijvoorbeeld het kerstdiner. Wat ik heel fijn vind aan de recepten, is dat groenten de hoofdrol spelen. Deze recepten zijn echt next-level vega. Geen aftreksels van vleesrecepten dus! Op sommige pagina's had ik bovendien niet eens echt door dat het om vegetarische recepten ging... De linzencurry ziet er bijvoorbeeld zo herfstig en vullend uit!

Wat ik ook fijn vind aan de recepten, is dat de ingrediënten gewoon in de supermarkt te vinden zijn. Een enkele keer staat er een 'gek' ingrediënt in het boek, maar dit is dan ook wel bij een super feestelijk gerecht. De recepten zijn heel gevarieerd. Er staan recepten in voor doordeweeks die maar om 20 minuten in de keuken vragen, maar je ziet ook feestelijke gerechten die wel een uur of 2 in beslag kunnen nemen.

Al met al ben ik dus ontzettend enthousiast over dit vegetarische kookboek! Het is absoluut een mijn favorieten geworden. Ik denk dat de belangrijkste reden hiervoor dan toch de hoofdrol van groenten is. Hierdoor zijn het hele fijne recepten, waarbij je niet eens aan vlees kunt denken.

Beoordeling (1-10): ♥♥♥♥ (9)